torsdag den 8. december 2016

Dag 25

Nu er vi jo godt på vej ind til julemåneden og for at være ærlig havde jeg ellers regnet med at juletraditionerne ville være rimelig meget som dem jeg kender når nu jeg "bare" er i Europa.
Nu ved jeg ikke om det er fordi jeg er for ukulturel eller bare helt vild uviden men sådan er det åbenbart ikke. Siden min værtsfamilie ikke har pyntet op til jul eller i det hele taget snakket om det, troede jeg at de ganske enkelt ikke gjorde noget ud af julen. Det gør det heller ikke rigtig rent oppyntningsmæssigt, men de har åbenbart traditioner, bare nogle andre end dem jeg er vant til.

I søndags lagde min værtsfar og Aafke, Aafkes sko foran pejsen med en gulerod i, hvilket jeg selvfølgelig synes var vildt underligt, for lad os være ærlige - det er der ingen logisk forklaring på.
Så spurgte jeg min værtsmor hvad det var de lavede og hun forklarede så at det var en Hollandsk tradition; d. 5 december kommer Sinterklaas nemlig rundt med sin hest og ligger gaver til børnene. Guleroden er til hesten og den bliver så skiftet ud med en lille gave, ligesom en adventsgave. Det er Sinterklaas lille hjælper der kommer gennem skorstenen for at ligge gaven, og han er så blevet helt sort af kullet i skorstenen. Jeg fik af vide senere at man faktisk har skoen liggende fremme fra d. 15 november så Sinterklaas kan holde øje med om børnene er artige. Det er i hvert fald sådan jeg forstod historien, bær over med mig hvis jeg er gal på den.
Aafke ville også gerne ligge min sko foran pejsen, hvilket den så fik lov til. Dagen efter vågnede jeg op til at der rent faktisk lå en lille gave, hvilket jeg ellers ikke havde regnet med, nå nu jeg teknisk set ikke er et barn længere. Jeg fik en pose pebernødder og synes det er virkelig sødt af mine værtsfamilie.

Som om det ikke var nok, så gav min værtsmor mig en S-formet chokolade fordi at det (vistnok) åbenbart også er en tradition at man gør dét, d. 6 december på Saint Nicholas dag.
Jeg er virkelig overrasket over at lære nye juletraditioner for det havde jeg slet ikke regnet med, men jeg synes selvfølgelig samtidig også at det er en hyggelig ting, som jeg helt klart kommer til at huske i fremtiden når det f.eks. er d. 5. december.



Nå nok om jul. Jeg lige begyndt på et nyt træningsprogram der sørger for at jeg får trænet 4 dage om ugen. Det er jeg begyndt på, for at komme lidt ud af min normale rutine, som jeg synes er begyndt at blive lidt for ensformig. Træningsprogram viser hvilke øvelser jeg skal lave og endda hvor mange reps og sets jeg skal lave af dem. Tirsdag var anden dag med træning og jeg kan helt klart mærke at de nye øvelse har sørget for at jeg brugte mine muskler på en anden måde hvilket jo er rigtig godt. Med træningsprogrammet medfølger der også skemaer så man kan holde styr på hvilke dage man har trænet, og på fremskridt i hvor meget man kan løfte. Man kan hente programmet gratis HER.

Jeg er medlem af sådan en gruppe på Facebook for Au Pairs i Brussels hvor jeg lavede et opslag lige da jeg var kommet, hvor jeg introducerede mig selv osv. (hvor Rina bla. også "fandt" mig). Gennem det her opslag var der så også en tysk pige der har fundet mig og skrev så til mig om jeg ville have kaffe. Hun er også ny hernede så det sagde jeg ja til. Vi tog på en rigtig sød café som hendes kusine havde foreslået. Caféen var ret speciel da det var halv café, halv møbel og smykkeforretning. Selve caféen mindede faktisk ret meget om Central Perk fra FRIENDS, og varerne var også ret specielle. Specielt smykkerne faldt jeg rigtig meget for, det var smykker i lige min smag så der skal jeg helt klart hen igen! Caféen hedder "Lulu" og er i et ret hip område der hedder Ixelles.

Billedresultat for lulu home and interior
Billedet er fundet på google. 
Pigen - Christine, var også rigtig sød og vi havde en rigtig hyggelig snak i en lille times tid. Planen var at de danske piger og jeg ville mødes på julemarkedet om aftenen hvor jeg så inviterede Christine med, men hun måtte aflyse i sidste øjeblik da hun havde det dårligt. Vi andre tog dog ind til julemarkedet, hvor vi dog ikke var særlig længe før vi tog videre over på en bar, der fik vi nogle vildt dårlige drinks (haha) før vi tog over på baren vi var på sidste onsdag. Jeg var ikke rigtig i humøret til at drikke men hyggede mig stadig rigtig meget, og fik også mødt nogle jeg ikke fik mødt sidste onsdag. Jeg tror at de her onsdage bliver rigtige gode for mig, da det er en rigtig god måde at komme ud på, men også for at være sammen med nogle jævnaldrende (der ovenikøbet er rigtig søde piger).
Glæder mig allerede til næste onsdag!


Efter aftensmaden i går fik jeg også en rigtig god snak med min værtsfar der spurgte ind til hvordan jeg havde det hernede og om der var noget jeg manglede. Jeg svarede selvfølgelig at jeg havde det rigtig godt og de småting jeg mangler er jo småting jeg selv kan finde.
Både min værtsmor og far er også glade for at jeg kommer ud og møder nogle mennesker og opfordrer mig rigtig meget til at gøre det. Det er selvfølgelig også noget jeg selv gerne vil have lidt mere af, og nu har jeg jo en masse søde piger jeg kan skrive til og lave aftaler. Jeg har bare altid været typen der er dårlig til at være "den første" til at skrive og lave planer, hvilket jeg lige skal blive lidt bedre til, især når jeg er hernede!
Men alt i alt har jeg det godt, og som min værtsfar sagde bliver det også godt at komme til Danmark så jeg kan reflektere lidt over hvordan det er hernede.

1 kommentar:

  1. Det er lang tid du ikke har udgivet noget, utaqqikatav :)

    SvarSlet